----------------------------------------
الملخص بالعربية
يحاول الكتاب أن يحلل مضمون الرسالة التصالحية لأوباما التي
وجهها في خطابه الأخير للعرب والمسلمين من جامعة القاهرة في
04/06/2009م، وأن يبين معوقاتها وأبرز الإشكاليات فيها، ثم
يبين الكتاب كيف يمكن التحرك عربياً لمحاولة استثمار الجانب
الإيجابي وتدارك واحتواء الجانب السلبي فيها.
وقد تناول الكتاب ثلاثة محاور رئيسة، حيث تناول المحور الأول:
رسالة أوباما المصالحة في خطاب أوباما، مقوِّماتها
ونتائجها، وكيف نتعامل معها عربيا، فحوى الخطاب بالتحليل
مركِّزا على الطبيعة الفكرية التي اعتمد عليها أوباما في
خطابه؛ فهو عندما يخاطب الشعوب يخاطبهم بالمثالية، وعندما
يتحدث مع الإدارات والأنظمة والقيادات يستخدم الأسلوب الواقعي.
وقد أكد الكتاب على أن هناك ارتياحا على مستوى الشارع العربي
والإسلامي من الخطاب، وجمودا على مستوى النظام الرسمي العربي،
وفي المقابل هناك تخوّف إسرائيلي من مبدأ التقارب الأمريكي-
العربي الإسلامي واحتمالاته، فرغم توقع ردة فعل عربية سلبية
تجاه التعامل مع رسالة أوباما التصالحية، لعدم تقديم أي رؤية
أو حراك لإقامة علاقات تقوم على المصالح المشتركة لا التبعية،
إلا أن هناك تفاؤلا بسيطا تجاه الأنظمة في لعب أدوار هنا أو
هناك على المستوى الجزئي.
وأشار المحور الثاني: معوِّقات الرسالة التصالحية في خطاب
أوباما، وكيف نتعامل معها عربيا، إلى أن من ميزات خطاب
الرئيس باراك أوباما أنه صدر من فوق أرض عربية؛ فهذه هي أول
مرة يوجه فيها زعيم أمريكي خطابا خاصا للشعوب العربية
والإسلامية من أراضيهم (تركيا ومصر)، وربما لا يوجد اختلاف
كبير في مضمون الخطاب عن مضامين من سبقوه من حيث المبدأ، إلا
أنه يشكل حالة إيجابية بعمومه ولغته وايماءاته.
ويرى الكتاب أن هناك معوّقات داخل أمريكا وخارجها تحول دون
تنفيذ ما هو إيجابي في الخطاب، حيث تتمثل المعوِّقات الداخلية
بأن صنع القرار في الإدارة الأمريكية ليس بيد الرئيس وحده بل
عبر مؤسسات معتبرة، وأن هناك مجموعات ضغط تؤثر بقوة على صنع
القرار، وفيما يتعلق بالمعوِّقات الخارجية فإن إسرائيل
وتوجهاتها المتطرفة تقف حجر عثرة كبير في وجه أي مرونة قد
يبديها الرئيس الأمريكي إزاء الصراع العربي- الإسرائيلي، كما
اعتبر غياب هيكل سياسي يمثل العالم الإسلامي أبرز المعوّقات
التي تحول دون تحقيق أي مصلحة للعالم العربي والإسلامي،
ولذلك لا يتوقع أن يحدث أوباما انقلابا في السياسة الأمريكية
الخارجية في عهده، وإنما يمكن للعرب إحداث بعض الاختراقات
والتحولات في الهامش المتاح للرئيس وفق الضغوط العربية وقدرتها
على الاستمرار والتماسك داخليا.
وقد أوجز المحور الثالث: توقعات العالم العربي من الإدارة
الأمريكية الجديدة، وملامح الإستراتيجية العربية، توقعات
العرب من إدارة أوباما الجديدة، وأهمها التمسك بإرادة التغيير
الإيجابي القوية التي أبداها دون الاستسلام للمعيقات
والضغوطات، ولمساعدته على تحويل كثير من الخطابات والنوايا إلى
أفعال وبرامج عمل، ووقف السياسات القهرية المتبعة من الإدارات
السابقة والتي ثبت فشلها، والتعامل بانفتاح مع كافة القوى
والدول ذات التمثيل والثقل الحقيقي في المنطقة.
ويقدم الكتاب أهم الاستراتيجيات العربية المقترحة لتحقيق هذه
التوقعات ومنها التماسك حول رؤية عربية موحدة للعمل
والدبلوماسية والدفاع والتنمية بما يحقق المصالح المشتركة،
بالإضافة إلى تطوير أدوات وإستراتيجيات في التعامل مع السياسات
الأمريكية القادمة.
وينتهي الكتاب بالتأكيد على أنه رغم الواقع السيئ الذي يعيشه
النظام الرسمي العربي منذ عقود إلا أن ثمة حركة تغيير إيجابية
على صعيد القوى الشعبية والحزبية العربية، والتي تستطيع- لو
فتح لها المجال- أن تقدم شيئا للعالم العربي والإسلامي، وأن
تكون رائدة في إقامة علاقات إستراتيجية عربية- أمريكية تخدم
قضايا أمتنا دون مواجهات سياسية سلبية مع الولايات المتحدة.
------------------
Abstract
Obama's
Reconciliatory Message and What the Arabs Require
This book is an attempt to analyse the content of Obama's
reconciliatory message in his speech to the Arabs and Muslims
from the University of Cairo on 4 June 2009. The main problems
were outlined, and the actions required by the Arabs to utilize
the positive as well as avoid or contain the negative aspects.
The book addresses three main topics. Firstly,
The Message of Reconciliation in the Speech: Components, Results
and How the Arabs Should Deal with It.
This analyses the intellectual foundation of the speech. When
he addresses nations, Obama does so from an idealistic point of
view. However, when talking to administrations and leadership,
he uses a realistic style.
It is argued that there is a sense of public relief among Arab
and Islamic nations, contrasted with lack of interaction at the
formal level. On the other hand, there is a fear among the
Israelis of any US-Arab, Islamic rapprochement and its
prospects. In spite of the fact that a negative Arab reaction
was expected because of the lack of a vision or action based on
common interest as opposed to subordination, there is slight
optimism about the administrations playing roles here and there
at a partial level.
Secondly, Obstacles to the Reconciliatory Message in Obama's
Speech and
How the Arabs Should Deal with Them,
refers to one of the features of Obama's speech which was made
on Arab soil. This is the first time an American president has
addressed the Arab, Islamic nations on their own land (Turkey
and Egypt). There may not be a fundamental difference in content
between the speech and others by previous presidents, but it is
positive in its generality, language and gestures.
It is argued that there are obstacles both inside and outside
the US that prevent the successful accomplishment of the
positive points of the speech. On the one hand, internal
obstacles can be seen in the US administration’s
decision-making, in which the president can not take decisions
without consulting institutions, in addition to pressure groups
which strongly affecting such a process. On the other hand,
Israel and its extreme orientations constitute the main external
obstacle in the face of any flexibility that might be displayed
by the US president with regard to the Arab-Israeli conflict.
Another major obstacle is the absence of a political body to
represent – let alone achieve any benefit for – the Arab-
Islamic world. Therefore, no significant change is expected in
US foreign policy. Nevertheless, the Arabs can introduce some
alterations in the margin of action granted to the president
resulting from Arab pressure with its ability to continue and
cohere internally.
Thirdly,
The Arab World's Expectations about the New US Administration
and the Arab Strategy to Promote Them,
summarises the Arabs' expectations about Obama's new
administration. One of those is to support the positive change
which he displayed, without giving in to obstacles and pressure.
They might help him in turning much of his speeches and
intentions into actions and practical programs;
putting an end to oppressive policies followed by previous
administrations, which proved failure; and dealing open-mindedly
with all the parties and countries of importance in the region.
The book presents the most effective strategies to make these
expectations be fulfilled, such as holding onto a unified Arab
vision for action, diplomacy, defense and development in a way
that achieves common interests, as well as developing
instruments and strategies of dealing with any future US
policies. The book concludes by stressing that, despite the bad
reality of the formal Arab systems for decades, there is a
positive momentum of change at public and party levels. Such a
movement – if given the chance – can do something to the
Arab,-Islamic world and pioneer in establishing strategic
Arab-American relations serving the interests of our nation
without any negative political confrontations with the US.