----------------------------------------
الملخص بالعربية
تناول هذا الكتاب العلاقات العربية مع الفاتيكان، والتحديات
التي واجهت هذه العلاقة سابقا مع استشراف لآفاق هذه العلاقات،
وإلقاء الضوء على جوانب متعددة لزيارة البابا الأخيرة للمنطقة،
وما أثارته من مشاكل سياسية متعددة واحتجاجات على بعض مواقف
الفاتيكان العامة على المستوى السياسي والديني والاجتماعي،
وكذلك لما أثارته أيضاً في المنطقة من جلبة حول طبيعة علاقة
إسرائيل والصهيونية مع الفاتيكان ورئيسه البابا نفسه.
وجاء الكتاب على أربعة محاور رئيسة، ناقش المحور الأول:
تاريخ العلاقة وتحدياتها ومستوياتها، قراءة نقدية، معطيات
أساسية صوب علاقة العرب بالفاتيكان، أهمها: إدراك أهمية
الفاتيكان الروحية والأدبية التي يحظى بها عند المسيحيين
الكاثوليك في العالم، والتداخلات بين الجانبين السياسي والديني
وتأثيرها في طبيعة علاقات الفاتيكان مع غيره، وأهمية قراءة
مواقف الفاتيكان ضمن طبيعة بيئته الأوروبية المحيطة لا سيما
عند النظر في استغلال إسرائيل للنفوذ الصهيوني في الدول
الغربية. كما أكد على أن ثمة ضعفاً في الجهود العربية في
التأثير على مواقف الفاتيكان مقارنة بجهود الطرف الصهيوني
المتغلغل والنشط في السياسة الأوروبية وأطرافها.
أما المحور الثاني: الأبعاد السياسية لزيارة البابا للمنطقة
وإشكالاتها السياسية الدينية والمحلية الاقليمية، فقد طرح
التساؤل حول إمكانية الفصل بين الديني والسياسي في هذه
الزيارة؟ فقد كانت الكنيسة الكاثوليكية حريصة على أن تكون
الزيارة دينية، إلاّ أنها لم تكن كذلك، حيث كانت سياسية في
المقام الأول. حيثجاء توقيتها بعد أسابيع من العدوان
الإسرائيلي الغاشم على قطاع غزة، وجاء متزامناً مع ذكرى نكبة
الشعب الفلسطيني، وقبيل احتفالات إسرائيل بذكرى اغتصابها
لفلسطين، وبعد أيام من تشكيل الائتلاف الحكومي الإسرائيلي
الأكثر تشدداً أو تطرفاً بين الحكومات الإسرائيلية، كما جاءت
الزيارة بعد أيام من عرض برنامج تلفزيوني إسرائيلي ينتهك حرمة
السيد المسيح والسيدة مريم عليهما السلام، من جهة أخرى فقد زار
البابا أماكن تحمل بُعداً سياسياً في إسرائيل؛ حيث زار متحف
المحرقة مثلاً، ولم يزر قطاع غزة رغم توجيه دعوة رسمية له.
وفي المحور الثالث: كيف استثمرت الزيارة عربياً وإسرائيلياً
وما المكاسب والمخاسر عند كل طرف، يرى الكتاب أن زيارة
البابا لم تكن بالمستوى المقبول عربياً وأردنياً وفلسطينياً،
ولم تضف شيئاً ذا أهمية للقضية الفلسطينية، بل إنها كانت أقرب
لتحقيق مصالح الاحتلال الصهيوني.
كانت خسائر الزيارة أكثر من منافعها عربياً برغم أن العرب
واليهود قد تهيأوا للزيارة، وأعد كل من جانبه ما يهمه دينياً
وسياسياً. وقد كانت الأجواء العربية والإسلامية مشحونة ومنزعجة
من موقف البابا ضد الإسلام ورسوله الكريم، خاصة أنه لم يقدّم
أي اعتذار عن مواقفه أو كلامه تجاه الإسلام.
وركز المحور الرابع: إمكانيات دور الأردن في رسم ملامح
العلاقة المستقبلية بين العرب والفاتيكان، والتأثير على
توجهاته إزاء قضاياهم، على أهمية دور الأردن في لعب دور
المبادر في بناء علاقات مسيحية- إسلامية من جهة وفي بناء
علاقات عربية- غربية من جهة أخرى، حيث أن تاريخ الأردن الديني
والحضاري الممتد عبر قرون وجغرافيته وسياسته وقيادته تساعد على
أخذ هذا الدور بقوة، وإدارة علاقات مع الفاتيكان.
وانتهى الكتاب بالتركيز على أهمية العلاقة التي تربط أبناء
الأردن والمنطقة جميعاً مسلمين ومسيحيين، وتميز هذه العلاقة
عبر قرون مضت، دون أن يكون هناك تأثير إيجابي من الفاتيكان في
زيادة العلاقة، أو تأثير سلبي في تراجع العلاقة، ومن هنا رأى
الكتاب أن زيارة البابا لم تكن موفقة في زرع بذور الحب والمودة
بين المسيحيين معاًَ، أو بين المسيحيين والمسلمين في المنطقة،
أو بين العرب والفاتيكان، ورأى أن الواجب يملي علينا أخذ هذا
الدور بالمحافظة على العلاقات القائمة بيننا نحن العرب، وأننا
نحن المسؤولون عن الانتصار لقضايانا والتأثير في الآخرين
لتبنيها.
------------------
Abstract
The Vatican and the Arabs:
Challenges and Horizons after the Pope's Visit to the Region
This book investigates Arab-Vatican relations, in the past and
the anticipated challenges of this relations. Light is shed on
different aspects of the Pope's recent visit to the region, and
various political problems, and protests over general attitudes
of the Vatican at the political, religious and social levels.
The book also studies the confusion at the time of the visit
with regard to the relationship between Israel and Zionism on
one hand, and the Vatican and the Pope on the other.
The book consists of four main topics. Firstly, History,
Challenges and Levels of the Relationship: A Critical Reading,
investigates major elements of Arab-Vatican relations. Examples
are: the appreciation of the Vatican's spiritual and moral
significance recognized by Catholic Christians all over the
world; the overlapping between political and religious aspects
and their impact on the Vatican's relations with others; and the
importance of reading the Vatican's attitudes from its
surrounding European point of view, especially when looking into
Israel's exploitation of the Zionist influence on the Western
countries. It is emphasized that there is a lack of Arab effort
in affecting the Vatican's attitudes, in comparison with the
active, infiltrating efforts exerted by the Israelis on European
policies and parties.
Secondly, The
Political Dimensions
and Problems of the Pope's Visit to the Region,
raises a question about the possibility of separating the
religious and political aspects of the visit. The reason is
that the Catholic Church was keen to make it primarily
religious, but it was political in the first place. The visit
came weeks after the brutal Israeli aggression on the Gaza
Strip; coincided with the Nakba of the Palestinian people; took
place a short time before the Israeli celebrations of the
occupation of Palestine; and a few days after the formation of
the Israeli alliance government which is considered to be one of
the most extremist. It also occurred a few days after an Israeli
TV show undermining the sacredness of Jesus Christ and Virgin
Mary ( peace be upon them). Furthermore, the Pope visited sites
of political significance in Israel, such as the Holocaust
Museum, but did not visit the Gaza Strip though he was formally
invited.
Thirdly,
How Was the Visit
Utilised by the Arabs and the Israelis? What Were the Gains and
Losses for Each Party? The author argues
that the Pope's visit did not reach an acceptable level from an
Arab, Jordanian or Palestinian perspective. It did not make any
noteworthy contribution to the Palestinian cause. It was closer
to supporting the interests of the Israeli occupation.
From an Arab point of view, the losses were much greater, though
both the Arabs and the Israelis were prepared for the visit in
terms of their religious and political interests. The atmosphere
in the Arab and Islamic worlds had already been uneasy because
of the Pope's attitude to Islam and the Prophet Muhammad,
especially with his unapologetic stance.
Fourthly, On the
Potentials of the
Jordanian Role in Setting the Future Relationship between the
Arabs and the Vatican to Affect Its Attitudes towards Their
Issues,
focuses on the significance of Jordan's initiative in building
Christian-Islamic relations on one side and Arab-Western
relations on the other. It is Jordan's religious and
civilizational centuries-long history, geography, policy and
leadership have been helpful in granting it such an vital role,
enabling it to lead relations with the Vatican.
The
book concludes by highlighting the close relations between the
Muslims and Christians of Jordan and the entire region. Such
relations have been distinguished for centuries without the
Vatican having any positive or negative impact. Therefore, the
author believes that the visit was neither a success in
promoting amity between the Christians themselves, between the
Christians and the Muslims of the region, nor the between the
Arabs and the Vatican. Thus, it is our duty to maintain
relations between the Arabs as well as shoulder the
responsibility of defending our causes and influence others for
their sake.